CTR is de afkorting van click-through rate en wordt ook wel doorklikratio of klikfrequentie genoemd. Het wordt vooral gebruikt om het 'succes' van een advertentie campagnes te meten op bijv. Google Ads, Social Media Ads, maar het wordt ook gebruikt voor SEO (organische zoekresultaten) en nieuwsbrieven.
De CTR is een percentage wat wordt berekend door het aantal klikken te delen door het aantal weergaves. Wanneer het om een nieuwsbrief gaat: het aantal klikken delen door het aantal verzonden nieuwsbrieven.
Hoe werkt dat dan precies? We nemen een Google Advertentie als verbeeld: je advertentie op Google is 4000 keer vertoond en er is 517 keer op geklikt. Dan heb je een CTR van 12.9% (want 517 / 4000 x 100 = 12.9%).
Een goede CTR is afhankelijk van het soort campagne en de branche waar je inzit. Wanneer je gemiddeld kijkt naar Google Ads zou een goede click-through rate 4 tot 5% moeten zijn. Kijk je naar bijvoorbeeld het Display Netwerk dan is een CTR van 0.5-1% een goede CTR.